goed om weten - opgelet

Let op de kleine lettertjes

De kleine lettertjes in de brochures worden vaak niet gelezen. Toch bevatten deze in veel gevallen informatie die u zou moeten hebben vooraleer u uw vakantie reserveert.


Wat betekent zicht op zee juist?

Zeezicht
Een kamer met zeezicht houdt in dat u vanuit uw kamer min of meer uitkijkt of kan uitkijken over de zee. In sommige gevallen heeft u een onbelemmerd uitzicht over de zee. Hou er echter rekening mee dat het uitzicht in bepaalde gevallen beperkt kan zijn of de afstand tot de zee vrij groot is.

Gedeeltelijk zeezicht
Door begroeiing (palmbomen…) en/of de constructie van het hotel bestaat de kans dat het uitzicht op de zee grotendeels belemmerd is.

Zeezijde
Dit betreft de ligging van de kamer in het hotel maar impliceert geen zeezicht.


Met 3 of 4 personen op één kamer?

De slaapgelegenheid voor de derde en vierde persoon kan verschillende vormen aannemen : sofa, bijzetbed of plooibed. Gelieve er echter rekening mee te houden dat de beschikbare ruimte, het comfort en de privacy beperkter zullen zijn wanneer u met drie of vier een kamer deelt.

Deze formule biedt echter ook voordelen onder de vorm van stevige prijsreducties.


Op welke maaltijden hebt u recht ?

Kamer en ontbijt, half en vol pension

  • Bij kamer en ontbijt kan u het ontbijt nemen vanaf de dag na aankomst tot en met de dag van vertrek.
  • Verblijf met half pension omvat ontbijt en avondmaal (tenzij de hotelier het anders toelaat) vanaf het avondmaal op de dag van aankomst tot en met het ontbijt de dag van het vertrek.
  • Verblijf in vol pension vangt aan met het middagmaal op de aankomstdag en eindigt met een ontbijt bij vertrek.

 

All inclusive

  • Bij all inclusive kan u gebruik maken van de maaltijden, dranken, sportactiviteiten e.a. tot het tijdstip bepaald door het hotel.
  • Bij sommige hotels stopt de All In als u bent uitgecheckt. Meerdere hotels laten u van de all inclusive faciliteiten genieten tot het uur van uw vervoer naar de luchthaven. Dit is een commerciële beslissing die niet kan afgedwongen worden.

Wat bij late aankomst of vroeg vertrek?

  • Sommige hoteliers zijn inschikkelijk wanneer u hen vraagt naar een vervangmaaltijd bij late aankomst of vroeg vertrek
  • Is dit niet het geval dan kan u zelf of door bemiddeling van de host(ess) bij de receptie een vervangende maaltijd aanvragen voor de volgende dag of bijvoorbeeld de vertrekdag.
  • Eventueel gemiste maaltijden wegens een ongunstige dienstregeling of vertraging (op de heen- en/of terugreis) komen niet in aanmerking voor een terugbetaling.

Buffet of keuzemenu?

  • Bij een onvoldoende hotelbezetting is het praktisch en economisch onverantwoord maaltijden als buffet te organiseren. In dat geval wordt er keuzemenu voorgesteld of  een gedeeltelijk buffet. Dit geeft geen recht op enige vergoeding of terugbetaling.
  • Afhankelijk van de weersomstandigheden kunnen bepaalde buitenfaciliteiten, à la carte restaurants of bars gesloten zijn. Hiervoor wordt er ook geen vergoeding betaald.

Wat is een overboeking?

Overboeking is het fenomeen waarbij er teveel reserveringen werden geaccepteerd voor een welbepaald hotel. Niet alle gasten kunnen hierdoor terecht in de accommodatie van hun keuze. De hotelhouder die overboekt, wenst leegstand te vermijden en biedt daarom meer bedden aan dan zijn hotel beschikbaar heeft. Hij gaat ervan uit dan dat een bepaald percentage van de cliënten annuleert en overboekt zijn hotel dus met dit percentage. Deze redenering klopt echter niet altijd …

Ondanks het feit dat de reisorganisator zeer omzichtig te werk gaat met uw reservering en enkel contracten afsluit met betrouwbare partners zijn overboekingen niet altijd te vermijden. Mocht dit het geval zijn met uw reservering, dan zullen wij u zo snel mogelijk op de hoogte brengen, en u een passend alternatief voorstellen.

In uitzonderlijke gevallen bereikt de informatie van de hotelier ons niet tijdig en krijgt u het bericht maar bij aankomst op uw vakantiebestemming. Weet dat wij er altijd op aandringen dat het alternatieve aanbod minstens dezelfde categorie betreft en vergelijkbare faciliteiten heeft, en indien mogelijk gelegen is in dezelfde plaats of regio.

Een overboeking is dus steeds de verantwoordelijkheid van het hotel en niet van de touroperator of het reisbureau.


De sterren van een hotel, sterrenkunde?

De officiële categorisering is opgesteld volgens technische criteria die specifiek zijn voor elk land en daardoor kunnen afwijken van de in België gehanteerde normen. Zo boekt u misschien een 4* hotel dat volgens onze normen een 3* is.

Daarom is het belangrijk dat u uw reservering via Reizen Van Laere plaatst. Onze medewerkers hebben een ruime kennis van hotels en bestemmingen en kunnen u als geen ander adviseren.


Wat is een chartervlucht / vakantievlucht?

Zo moet u bijvoorbeeld weten dat chartervluchten (dit zijn de vluchten die u via Thomas Cook en Jetair boekt samen met uw hotel en de transfer naar het hotel) altijd van uur kunnen wijzigen.  Chartervluchten hebben namelijk geen vaste ‘slots’ of met andere woorden, geen vaste vertrektijden op Zaventem.

Bij boeking geeft de touroperator u een indicatie mee. Wij vermelden daar echter altijd bij dat de vluchturen onder voorbehoud zijn. Zo bent u bij het reserveren van uw vakantie al verwittigd dat die mooie vluchturen wel eens zouden kunnen wijzigen.

Als we het heel extreem stellen kan het zijn dat de heenvlucht ’s avonds vertrekt op Zaventem en ‘s morgens al terugkeert van op uw vakantiebestemming. Ook dat kan helaas gebeuren… U moet er dus mee rekening houden dat een vakantie van 1 week , 8 dagen dus, 6 volledige vakantiedagen bevat en 2 reisdagen.


Wat is het verschil tussen reis- en vakantiedagen?

De dagen van de heen- en terugvlucht mogen niet als vakantiedagen geteld worden. Het verminderde vakantiegenot omwille van de dienstregeling op de reisdagen kan geen aanleiding geven tot een financiële vergoeding. Door de programmering van de vluchten of de organisatie van het luchtverkeer kan het gebeuren dat uw terugvlucht pas na middernacht naar België vertrekt, dit is formeel gezien een dag later dan de contractuele verplichtingen en kan daarom evenmin aanleiding geven tot een korting of terugbetaling.

De vervoerder engageert zich om de passagier naar zijn bestemming te brengen met vertrek en terugkeer op een bepaalde datum. Het kan in zeldzame gevallen gebeuren dat men heel laat vertrekt of heel vroeg terugvliegt. Daardoor is het mogelijk dat de reiziger pas op een erg laat uur ’s nachts in zijn hotel aankomt of te midden de nacht al wordt opgehaald voor zijn terugvlucht. De derving van het vakantiegenot op de reisdagen kan geen aanleiding geven tot een terugbetaling. Soms kan een vlucht door technische problemen worden verlaat.

Indien de vlucht pas na middernacht kan vertrekken, officieel de volgende dag wordt dit niet beschouwd als een inbreuk op de reisovereenkomst gezien het een onvoorzienbare situatie betreft.

Concreet betekent dit dat bij een achtdaagse reis, u zes vakantiedagen hebt en twee reisdagen.